A Fluke VT02 vizuális IR (infra) hőmérő 10 legjelentősebb autotechnikai alkalmazása

A forradalmian új eszköz birtokában friss szemmel tekinthetünk az autotechnikai hibakeresésre. Az eszközzel vizuális- és hőképeket készíthetünk, ezzel lehetővé válik a túl meleg, vagy túl hideg pontok pontos behatárolása.

A VT02 vizuális infrahőmérővel a hagyományos infrahőmérőhöz képest jelentősen meggyorsíthatjuk a hibakeresést és mérés közben a műszeren látjuk a mérés helyszinét is. 

Készítsük elő a sikeres méréést. Kövessük a következő néhány egyszerű lépést a pontos leolvasás érdekében.

  • Tegyük hozzáférhetővé a mérés tárgyát Ehhez szükség lehet bizonyos mértékű bontásra a mérési hely körül.
  • Miután hőtérkép készítéssel megtaláltuk a baj feltételezhető forrását, közelítsünk a helyhez, hogy központosított mérést végezhessünk. A hőmérő kivételes Közel/Távol képessége lehetővé teszi a mérés helyétől 15 cm távolságra történő hőtérkép felvételt, ami pontos fedésben lesz a mért részlettel.
  • Hozzunk létre bázis hőmérsékleteket a leggyakoribb mérési környezetekre, melyekhez a mért értékeket viszonyítva azonnal látni, ha valahol hiba van.
  • Ismerkedjünk meg azokkal a hőmérsékleti jellemzőkkel -pl.emisszivitás- amelyek befolyásolhatják a leolvasás pontosságát.

A bizonyíték a képen látható. Az együtt szállított SmartView szoftver használatával dokumentálhatjuk a diagnózist és a javítás eredményét. Ez megbízónak és megbízottnak egyaránt érdeke.

Hagyjuk a latolgatást és fogjunk hozzá még ma. Az időmegtakarítás meglepő lesz. 

1. Fékek

A féktárcsa tipikus melegedése és a fékbetétben keletkező hő a féknyeregnél
A féktárcsa tipikus melegedése és a fékbetétben keletkező hő a féknyeregnél

Gyorsabban izolálhatjuk a hibát, ha fék alkatrészeket ugyanazon a képen látjuk. Így például megtalálhatunk egy surlódási helyet. Készítsünk a hőmérővel országúti menet közben referencia hőképeket. 

2. Klímarendszer

A VT02-vel igazolhatjuk, hogy az A/C rendszer hibátlanul működik, vagy kimutathatjuk az esetleges hibát. A kilépő nyílás összehasonlító vizsgálatával az egész rendszer működése megitélhető.

Normális működésű A/C - hideg nyílás - forró nyílás
Normális működésű A/C – hideg nyílás – forró nyílás

3. Termosztát

A tömlő hőmérsékletét bemelegedés alatt figyelve eldönthető, hogy a termosztát megfelelően működik-e.

Termosztát felfűtés alatt és közvetlenül nyitás után
Termosztát felfűtés alatt és közvetlenül nyitás után

4. Motorzaj

Az időszakos motorzaj nehezen kiértékelhető hiba. A tervszerű megelőző karbantartás során megállapíthatjuk, hogy a hajtószíjnak tulajdonított zaj valójában tengelykapcsoló tárcsa csúszás eredménye, így kicserélhetjük azt, mielőtt a tengelykapcsoló meghibásodna.

Normális és a rendellenes állapot
Normális és a rendellenes állapot

5. Kondenzátor

A kondenzátor hűtési teljesítőképességének mérésssel történő meghatározása helyett gyorsan végigpásztázhatjuk azt a hideg és meleg részek felderítéséhez. Hasonló módszert alkalmazhatunk a hűtő vizsgálatára is.

Jól működő és hibás kondenzátor
Jól működő és hibás kondenzátor

6. Diesel motor teljesítmény meghatározása

Diesel motor teljesítmény monitorozására is használhatjuk a VT02-t: a kilépő hőmérsékletek mérésével meghatározhatjuk a henger hatásfokát. Ezeken a képeken példáúl egy henger nem eredményez olyan magas hőmérsékletet a kimeneten, mint a többi három, ezért ez a henger további vizsgálatra szorul.

Két jól működő, két hibás henger
Két jól működő, két hibás henger

7. Fűtött tükrök

A VT02-vel felderíthetők a hideg területek. A kép önmagáért beszél, világosan látható a hideg sarok.

Hibátlan tükör és tükör hideg sarokkal
Hibátlan tükör és tükör hideg sarokkal

8. A hátső szélvédők jégmentesítése

A hátsó ablak gyors végigpásztázásával eldönthető, hogy a teljes fűtőhuzal rács megfelelően működik-e.

Fűtőrács felfűtés alatt és a jól működő fűtőrács
Fűtőrács felfűtés alatt és a jól működő fűtőrács

9. Behúzó tekercsek

A kisegítő berendezéseket működtető tekercsek bekapcsolt állapotát és a körülötte kialakult esetleges hibás részeket a képződő hő jelzi. A képen példáúl egy roppantott kötésű sarus kivezetés valószínüleg meglazult, ezt jezi az ott látható magasabb hőmérséklet.

Meglazult rátolható csatlakozó és a korrodeált rátolható csatlakozó
Meglazult rátolható csatlakozó és a korrodeált rátolható csatlakozó

10. Parazita áramfogyasztók

Egy-egy rádiót a műszerfalból való kivétel nélkül lehet viszgálni. Kikapcsolt állapotban lévő rádiók áramfigyasztását, hőkamera segítségével lehet vizsgálni.

Hibás autórádió
Hibás autórádió

Hőkamera tulajdonos vagy, vásárolni szeretnél egyet vagy egyszerűen csak jobban körül szeretnéd járni a „hőkamerázás” témát? 
Akkor ez az oldal Neked szól !

Látogasd meg wWebáruházunk hőkamera kínálatát! http://www.muszerhaz.hu/hokamerak

Vélemény, hozzászólás?